Competiție pe viață și pe vânt în acest sfârșit de săptămână la Limanu, lângă Mangalia. 21 de veliere se vor alinia la start în Regatta Beneteau Nautic Life, organizată în parteneriat cu Ziarul Financiar și marina Life Harbour.
Se spune că yachtingul e un sport nobil – însă dacă te uiți în istorie, nobilii au făcut de multe ori orice pentru a câștiga o palmă de pământ sau un regat întreg! Așa că organizatorii se așteaptă la o întrecere dură, în care fiecare secundă pierdută la o întoarcere în vânt (numită și voltă) poate conta un loc în clasamentul general.
Cine participă? De la marinari de București care și-au făcut barcă în fundul curții, în ani și ani de zile de lucru cu fibră de sticlă și până la milionari care și-au făcut averile încet și vor să și le cheltuie repede. Pentru că yachtingul e un sport scump dacă ești atent și de-a dreptul ruinător dacă nu ești (o velă de competiție poate să coste și 5.000 de euro și se poate rupe dintr-o singură mișcare greșită).
Sunt, așadar bărci de competiție (Simina, Life, Magic Time), dar și bărci de croazieră care se încumeta la un astfel de efort (între ele și Echipa de Yachting ZF). Chiar dacă la final distanțele între clasați se vor măsura în kilometri, probabil că orgoliile vor avea un final la fotografie, pentru că acest sport naște pasiuni la fel de intense ca fotbalul. Ba chiar și tentative de blat foarte asemănătoare cu el. Ca un detaliu anecdotic, au fost mulți ani în care competițiile la Marea Neagră s-au făcut cu motoarele sigilate și stampilate, pentru că erau unii concurenți care nu-și suportau înfrângerea și le mai porneau pe ascuns, în timpul cursei.
Între timp, onoarea s-a mai redresat, însă criza a adus probleme noi: de trei ani cel puțin nu s-au mai vândut bărci mari (cele de peste 50.000 de euro) și nici veliere de competiție. Compensează însă inițiative îndrăznețe, cum ar fi cea a skipperului Ovidiu Drugan, care a cumpărat cinci veliere mai mici, pe care le închiriază celor curioși să afle cum e răul de mare sau deja pasionați de acest sport.
Cu totul, probabil că întreg litoralul românesc n-are mai mult de 50 de veliere în stare să iasă pe mare în acest moment. E un număr pe care îl găsești în primul port turistic mai mare din Bulgaria. Explicația e simplă: înainte de Revoluție, o barcă (cu care noaptea puteai fugi din țara) era considerată un pericol public. Astăzi, cu un velier poți fugi în larg, departe de nebunia de pe mal.
Timp de două zile însă, va fi nebunie și pe mare. Puteți vedea spectacolul de pe digul cel mare al portului Mangalia, din 2 mai și din Vamă. Luați un binoclu și niște suc: chiar și campionii aleargă în acest sport cu maximum 20 de kilometri pe oră!
Articol scris de Lucian Mândruță
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER